Sunday, May 16, 2010

JABBAR SOH

TRIP MENDAKI JABBAR SOH.........

Aku nak kongsi nge ko orang tetang pengalaman aku mendaki jabbar soh tempat nabi kite dan abu bakar as sidiq bersebunyi.Walaupun aku ni keja seorang tukang masak di makkah aku mengambil peluang la mendaki bukit ini untuk melihat sendiri tempat persembunyian tu.sing board ini  berpesan pada pendaki2 supaya jangan taksub sangat benda2 yang karuk dan bercangah dengan agama kite
pandangan dari bawah bukit nampak cam rendah je kan..tapi nak naik tu peh penat juga la aku mengambil masa 2 jam untuk sampai ke atas bukit ni.

pejalanan nya sunguh menarik tak ada la apa2 halangan yang membahaya sebat jalan tu dah sedia ade

walaupun jalan dah sedia ada  penat tak terhingga rasa nak semput pun ada  aku rehat sekejap di pertengahan bukit. dalam masa 15 minit aku tak boleh nak rehat lama2  aku takut nati sudah gelap susah hendak turun balik bukan ada lampu jalan pun kat sini


 dalam pejalanan aku sempat la mengambil foto2 tumbuhan yang terdapat kat atas bukit ni
ni. Rumput berduri aku pun tak tahu rumput apa.



pokok yang paling besar yang terdapat di atas bukit ni .mesti orang yang tak pernah datang ke sini terasa pelik. Bagi aku benda ni dah biasa maklum la dah nak masuk 3tahun setengah dah duk kat sini


 
cicak pun pelik-pelik  apa tah lagi pokok2 yang ada kat atas ni..sini memang tak banyak pokok-pokok  la cam kat malaysia.tengok bukit pun seronok sejuk mata memandang..sini hanya nampak bukit berbatu je..  
 

Akhirnya aku berjaya juga sampai kemucak bukit ni

inilah pintu gua tempat persembunyian tu

  
dalam gua tempat persembunyian tu siap ada sejedah lagi sekarang ni


 


 
Ni   dia pendaki yang berjaya mendaki jabbar soh tu esom tak dia heheeh........ada je aku ni kan nak glemar konon huhuhuhu..tak ada la ni pic pengalaman aku kan..tul tak??mesti kene taruk beb.heheheh



duk rehat kat atas bukit ni setengah jam je sebat matahari dah nak terbenam
  
aku kene lekas2 turun tapi aku terleka sekejap sampai waktu magrib baru nak turun. aku mengeluh juga la nak tak nak aku terpaksa solat magrib dulu.lepas solat baru aku beredar dari atas bukit peh memang mecabar la sikit pejalanan turun jalan dia nampak samar2 aku terpaksa redah juga tak kan nak tidur atas bukit ni sok dah la keja..heheheheh tapi alahamdulillah akhirnya misi aku berjaya naik dan turun dengan selamat..sedikit sebanyak dapat aku kongsi dengan ko orang pengalaman aku tinggal di makkah
Kalau ada kesempatan lagi aku nak kongsi pengalaman aku mendaki jabbar nur tempat nabi kite dapat wahyu  petama..
ASSALAMUALAIKUM SEMOGA JUMPA LAGI..




7 comments:

boxhousestudio said...
This comment has been removed by the author.
boxhousestudio said...

delete pasai tersalah komen le...

jap jap jap ...

boxhousestudio said...

errr....chef dean ko terror buat makanan Jepun..?..Alhamdulilah...sukanya...E1 "hantu" makanan Jepun...nanti BHS pi beritahu kat dia...

boxhousestudio said...

jabal nur...yes..yang ni BHS dah pi..Alhamdulillah..

iddin long said...

nak cakap bagus tu tak la juga kak..tapi kalau nak lawan nge hotel 5 star tu boleh kuk..hehhehehe..BHS

boxhousestudio said...

Alhamdulillah Alhamdulillah..Alhamdulillah..kalau la tahu ...boleh kita sumer ngan ewan ina adam nana..jalan jalan ke supermarket dan adakan sesi masak ngan chef...session "JEPUN"...oooo...best!!!...dah berangan dah nih...akak pi beli barang kat ben dawood..ko demo..bebudak tu kemas-kemas..dan duduk bawah macam jepun ...eh...ok ok terlebih suda..

boxhousestudio said...

hello...chef dean...

nak buat satu permintaan boleh?

boleh tak update tiap hari or selang dua hari...satu gambar pun jadi...tak yah cerita panjang-panjang...nanti ambil masa yang lama...amacam?..kalau setuju...update hari hari k walau satu gambar...wah..memandai akak ko ni ya...kasi idea aje...kalau setuju ..ikut le...

salam dapur...