Tuesday, May 11, 2010

BLUM CUBA BLUM TAHU

Bosanya hari ni.....aku ni jenis tak boleh duk diam.Aku terfikir baik aku cuba buat kueh ..tak sangka lak kueh aku tu menjadi tambah2 lak dapat pujian..hehehehheeh....
bukan senang nak dapat makan kueh kat sini...bukan cam kat malaysia..huhuhu..kalau akak2 makcik2 nak try buat cubalah resepi ni..SUM-SUM TANAH GERSANG....Aku bagi nama ni sebat apa sesuai lah nge nama ni sebat aku buat kat saudi..heheheheheh
                                                                
                         RESEPI; SUM-SUM TANAH GERSANG

BAHAN-BAHAN
.100g tepung beras
.100g tepung gandum
.80g tepung jagung
.250ml susu cair
.1tsp garam
.1cawan air

CARA-CARA
masukan kesemua bahan-bahan itu tadi ke dalam periuk kacau sampai rata di ata api sederhana sehingga sebati..masak adunan ini sehingga mendidih dan melekat jangan sampai terlalu lama..
Setelah betul-betul nampak melekat masukan adunan ini ke dalam loyang..biarkan ia sejuk..barulah dapat dihidangkan bersama sauce palm sugar...
.
                            UNTUK MEMBUAT SAUCE

.200g gula melaka
.50g gula putih
;1 helai daun pandan
.1 batang kayu manis
.5 kuntum bunga cengkih
.sedikit air

                CARA-CARA;
Masukan kesemua barang ini ke dalam periuk di atas api yang sederhana masak sehingga mendidih
angkat dan boleh dihidangkan bersama adunan tadi...........

insyaallah mudah-mudahan sum-sum tadi menjadi....SELAMAT MENCUBA....................
semoga jupe lagi bye.......................

1 comment:

boxhousestudio said...

sum sum tanah gersang...amboi chef pandai bagi nama...tapi kan kalau dapat rasa dari air tangan chef sendiri lagi la penuh makna...opps...bukan malas eh...hi hi hi